[MD-sorular] Faktöryel

Cem Kocagil cem.kocagil at gmail.com
12 Mayıs 2009 Sal 09:16:56 EEST

Sayın Değirmencioğlu ne istediğinizi anlayabilsem o yönde bir şey yapacağım
ama anlayamadım. Gamma fonksiyonu, faktöriyeller falan hep matematikçilerin
keyiflerine göre tanımladığı fonksiyonlardır.

Son kez bildiğim kadarını özetliyorum sizin için.

Basit faktöriyel tanımı n doğal sayıları için geçerli ve 1'den o sayıya
kadar olan doğal sayıların çarpımı = n! şeklinde tanımlanıyor.

Gamma fonksiyonu ise başta apayrı bir fonksiyon, integral ile tanımlanıyor
ve yazdığınızın aksine reel kısmı negatif doğal sayı veya sıfır olmayan
bütün karmaşık sayılarda (evet -1/2'de de) tanımlı ve yakınsak. Sizin
verdiğiniz integralin sonucu 3kök(pi)/4 çıkıyor hatta.

Şu tanımlar ile negatif sayıların faktöriyelini bulmak *imkansızdır*.
Sormaya gerek bile yok, çünkü yok böyle bir şey. Faktöriyel sadece doğal
sayılarda tanımlı.

Görüyoruz ki pozitif doğal sayılar için Gamma(n+1) = n! eşitliği her zaman
geçerli.

O zaman eğer bütün tanımlı z'ler için Gamma(z+1) = z! dersek, faktöriyelin
tanım kümesini bütün kompleks düzleme genişletmiş oluruz. Bu, yukarıdaki
tanımlardan çıkan bir sonuç değil. Kanıt hiç değil. Tamamen bizim faktöriyel
fonksiyonunu analizde kullanma isteğimizden kaynaklanan keyfi bir tanım.
Bunun kanıtı olmaz, çünkü bu bir teorem veya iddia değil, tanımın kendisi
bu.