[MD-sorular] Secim Aksiyomu

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
8 Nis 2010 Per 16:52:28 EEST

Sayilabilir her kumenin bir secim fonksiyonu vardir.
Cunku dogal sayilar kumesinin bir secim fonksiyonu vardir.
U = {{A, B} : A ve B, Q'nun altkumeleri} de sayilabilir oldugundan bunun
da bir secim fonksiyonu vardir.

Yalniz bir seye dikkat etmek lazim. Bazen bir kumenin sayilabilir
oldugunu gostermek icin Secim Beliti'ni (Axiom of Choice yani) kullanmak
zorunda kalinabilir. O zaman bulunan secim fonksiyonunu acik acik yazamayiz.

Ornegin, Her n dogal sayisi icin iki elemanli bir A_n kumesi verilmis olsun.
Bu A_n'lerin bilesiminin sayilabilir oldugu Secim Beliti kullanilmadan
kanitlanamaz. Kanitlanamayacagi kanitlanmistir.
Cunku A_n'lerin bilesimini saymak icin her A_n'nin elemanlarinş "birinci
eleman, ikinci eleman" diye siralamamiz gerekir ki bu da Secim Beliti
kullanilmadan yapilamaz.
Ote yandan her A_n, gercel sayi kumesinin iki elemanli bir altkumesiyse,
o zaman "kucuk sayi birinci, buyuk sayi ikinci" diye A_n'nin
elemanlarini n'den bagimsiz bir bicimde siralayabiliriz ve bu durumda
A_n'lerin bilesimi (Secim Beliti'ni kullanmadan) sayilabilir olur.

Ali