[MD-sorular] Ynt: Re: Ynt: Re: Ynt: Re: Ynt: Re: Ynt: Re: Şapkalık

dede dede_47 at mynet.com
19 Haz 2010 Cmt 14:52:16 EEST

Sayın E.Mehmet Kıral;
Ben elektrik mühendisiyim;eğitimim/öğretimim ağırlıklı olarak
elektrik üzerinedir.Bu nedenle iletinizdeki sorularınıza tek tek yanıt
vereyim.
(Bu tartışmayı da bununla bitirelim derim; zira aslı eğitimi matematik
olan üyeler sıkılmış olabilirler.Her şey "tadında/kıvamında" güzeldir!)
1)Bir mıknatısın kuvvet/alan çizgileri,ortamın sürtünmeli/sürtünmesiz
olup olmamasına bağlı olmadan, aynıdır; değişmez.Kısaca bir magnetik
alan,
sürtünme kuvvetlerinden bağımsız olarak "vardır"!
2)Bir mıknatısın "alanına" giren "demir tozları" da mıknatıslanır;
yan yana olan tozların  N-S kutupları birbirini "çekerek" bir
iz/çizgi/yörünge  oluştururlar; zayıf mıknatıslanan tozlar miknatısın

kutbuna doğru yönelirken, kuvvetli mıknatıslanan tozlar,
bu izi/yörüngeyi oluştururlar.Bu iz/yörüngede o mıknatısın
alan/kuvvet çizgilerinin haliyle şeklinde olacaktır.(Bu deney,
öğrenciliğim de defalarca yapılmış, bizzat gözlenilmiştir.)
3)Mıknatısın alan/kuvvet çizgilerinin yörüngesi "kesinlikle daire
değildir";
elips/hiperbol/parabol olabilir.Bu yörüngenin neden elips,
hiperbol/parabol olduğunu;sadece siz değil;dünyada hiçkimse
bilmiyor ve "önceden görüp çıkaramıyor".Bunun şimdilik tek yanıtı:
(eskiden nedeni bilinmediğinden yıldırıma için verilen yanıta benzer
olarak)
Tanrı/Doğa bunu böyle yaratmış!.Bir gün bilim tabii bunun "doğru"
 yanıtını da verecek, maalesef bugün veremiyor!
4)Verdiğim mıknatıs örneği, sizin "kurgusal" düzeneğinize bire bir
uymayabilir.
Ancak; mıknatıs örneğinde 2 merkez var ama sizin kurgusal düzeneğinizde
de
2 merkez var:(-) yüklü "ip" ve kapalı ipin içinde yine (-) yüklu bir
parçacık;
bu iki "merkezde ki" yükler birbirini itiyor.Benim miknatıs örneğinde de
iki N kutbu birbirini itiyor; fark nerede?(-) Yüklü kürenin etrafında yine
(-)
yüklü parçacıklar olsaydı, küre dışındaki parçacıkların küreden
uzaklaşacakları
savınız doğrudur.Ama sizin "kurgusal" düzeneğiniz de dıştakı (-) yüklü
parçacıklar "serbest" değil; 2 birim uzunluğunda ki kapalı bir ipte olmaya
"zorlanmışlardır"
Bu nedenle ben bu zorlama sonucu, iki(-) yükün birbirini itmesi sonucu,
kapalı
ipin daireye çok yakın bir şekil (yörünge) alabileceğini
savladım/öngördüm..
(Tabi benim ki de yanlış olabilir;öyle ki bu yörünge hiç akla gelmeyen bir
kapalı "yörünge" de olabilir.
Sağlıkla/güzellikle kalın..
A.Kadir Değirmencioğlu