[MD-sorular] Olasılık Sorusu

Serhat Doğan dserhat at bilkent.edu.tr
23 Nis 2011 Cmt 12:11:47 EEST

Merhaba,

Sorunun çözümü değil ama sorunun tarzıyla alakalı bir iki yorumum olacak.
Öncelikle ilk soru, Bu soru tam olarak bir olasılık sorusu olarak
algılanamaz, burada bir game theory kurulumu var. Olayı o şekilde
değerlendirmeli, mesela ilk çektiği pulu geri koyması kesinlikle anlamsız ve
toplamın 1000i geçiyorsa kesinlikle pulu bırakması lazım. Bu durumda daha
karışık ihtimaller hesaplamak gerekecek. Bu sorunun el ile genel bir
çözümünün yapılacağını sanmam bilgisayar hesaplaması gerekebilir çünkü epey
karışık alt problemler gelebilir.

İkinci soruda ise cevabım ADİL OLARAK diye yazdığın şeyin ne olduğu? bu
adalet tanımını çok farklı şekillerde düşünebilirsiniz. mesela bir kişide
500 birinde 3000 değerinde pul varsa nasıl dağıtacaksınız? amaçları ne?
nekadar yaklaşmışlar? Bu ADİL OLARAK dediğiniz paylaştırmanın ne gibi
özellikleri sağlaması lazım? Bu soruya ve bu konulara değinen bir iktisat
alanı var "Bankrupcty Problem" temelde bu gibi bir durumu inceliyor ve bu
sorunun üzerine bir teori inşa edili şu anda.